Nota kepala: 1st post aku dalam Bahasa Melayu, tiba-tiba rasa nak tulis dan ini la hasilnya. Hmm...


Kita seringkali mendengar cemuhan dan tohmahan dari penduduk Malaysia mengatakan filem atau drama Melayu kita ini teruk dan sebagainya. Dari kita terus mengata dan mengeji, apa kata saya memberi buah fikiran untuk mempertingkatkan dan diharap dapat mencetuskan idea baru dalam persada seni filem dan drama TV tempatan.


Amaran: Post ini agak panjang. Buat kopi atau teh dulu, dan baca post ini dengan sirupan penuh nikmat.


1. Hero Mestilah Super-Duper Berpenyakit.

Kita seringkali menonton drama di mana hero tersebut tampak gagah perkasa namun tanpa kita sedari, beliau menghidapi penyakit yang tidak dapat diubati, ataupun kanser di peringkat akhir. Semua benda ini dah lapuk babe.



Makan ubat merupakan satu cabaran bagi pelakon itu sendiri.


Improvisasi: Elemen simpati mudah meraih penonton ke pawagam bukan? Mudah saja. Kali ini hero tersebut bukan sahaja menderita disebabkan tumor otak, malah semua penyakit kronik, contohnya kanser perut, barah, kanser payu dara, histeria(?) dan selesema babi---serentak.

Mencabar bukan? Drama seperti ini akan menghasilkan satu epik dimana sepanjang 2 jam drama berlangsung, 1 jam setengah dipenuhi dengan aksi pemuda memakan ubat yang diberikan oleh nurse dan konflik doktor dalam menulis preskripsi ubatan yang bakal diberikan dengan hero. Banyak ubat nak dimakan oleh hero tu.

Satu pembaharuan dalam industri filem tempatan.


2. Adegan Kemalangan.

Di dalam drama yang baru saya tonton di TV3 tadi (tak ingat apa namanya), si hero merupakan samseng jalanan (gelaran baru mat rempit) yang degil. Si abangnya senantiasa menasihatinya untuk berhenti, namun dia enggan.

Malang tidak berbau. Pada suatu malam ketika dia tengah race, tanpa disedari beliau terlibat dalam kemalangan dan orang yang dilanggar itu---abangnya sendiri. Akhirnya, beliau insaf dan menyedari perbuatannya itu salah dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

Seriously la, aku dah dapat jangka semua ini akan berlaku. Tipikal.

Improvisasi: Adegan kemalangan seperti ini amat menarik dan mampu meninggalkan kesan yang mendalam kepada penonton jika dilakukan dengan betul. Berbanding dengan contoh di atas, saya lebih gemar jika sedikit twist dilakukan di babak ini.

Contohnya: Ketika abangnya di saat nazak setelah dilanggar oleh adiknya, beliau sempat memesan:

Bahasa Melayu Sarawak: "Moto kitak kurang sikit gik power... mun sik tek dapat dah ko ngelek abang... Argh... Lutut tek.. mun dapat rendah kit... sak dapat corner tajam gk... (mati)"

Bahasa Melayu Baku: :"Motosikal kau kurang sikit lagi power bro... kalau tak gerenti ko dah dapat elak aku... Argh... Lutut kau... Beri rendah sikit bro... Dapat ko buat corner tajam... (mati)"


Rendah gik lutut ya... cecah simen baruk kaw.


Dimana rasionalnya adegan ini? Jika si abang nya sempat menegur sedemikian rupa, maka adiknya tidak akan insaf, malah bernekad untuk race bersungguh-sungguh. Mana la tahu jadi wakil Malaysia suatu hari nanti... kalau tak pun main Sprinta Race tu pun dah kira ok.


3. Penggunaan Efek

Penggunaan efek masih lagi kurang dalam filem atau drama melayu. Ada sesetengah produser yang tidak mampu untuk melakukan efek CGI mengambil langkah alternatif untuk menjimatkan kos. Contohnya, untuk adegan kemalangan, darah digantikan dengan sos (lainlah kalau dia mati waktu tengah nak beli sos).

Improvisasi: Malaysia ada 22 juta penduduk setakat ini. Takkan lah seorang pelakon pun kita sayang nak korbankan? Make it real. Accident betul-betul. Kalau mati on the spot lebih bagus. Kalau jalan cerita tak bagus pun tetap box office sebab gosip yang buat cerita tu popular. "hero mati ketika penggambaran". Ini yang baru orang katakan "berkorban apa saja, biar harta atau pun nyawa".

Untuk lebih komersial, produser boleh menggunakan alasan "Heronya berkorban demi memartabatkan persada filem negara".


Kalau rasa geli sila skrol kebawah.


Pelakon kat Hollywood pun tak berani buat babe!


4. Adegan perniagaan biarlah logik sedikit.

Filem atau drama melayu seringkali berkisar tentang konflik dalam keluarga, perebutan pangkat dan harta dalam keluarga. Namun sedarkah anda, filem atau drama sebegini agak tidak logik? Bisnes apa yang dia jalankan pun kita tak tahu.

Pakai coat. Syarikat Multi-Billionaire. Kereta BMW. Cakap ada slanga Orang Puteh. Tapi dari awal sampai habis cerita, kita tak tahu dia buat bisnes apa! Buat spa? Kedai runcit? Jual dadah? Atau duit turun dari langit? Membuat diri ini tertanya-tanya.

Improvisasi: Kepada penulis skrip, bagi mengelakkan perkara sebegini daripada berlaku, apakata tambah kan sedikit dialog yang menyatakan dia tuan empunya syarikat tersebut ataupun dia memegang jawatan di syarikat itu. Contoh:


Hero: Saya merupakan pengarah di syarikat ini, berpangkalan di Kuala Lumpur dan memiliki anak syarikat di Uganda dan Timor Leste. Menjadi kepakaran kami untuk menyediakan orang gaji untuk anda.


Okay. Berdasarkan dialog di atas, kita tahu dia merupakan seorang Pengarah, bagi syarikat agensi orang gaji.

Namun begitu, itu tidak cukup. Adalah menjadi satu kewajipan untuk menyelitkan info di atas supaya penonton tidak lupa yang dia memegang jawatan yang besar dalam syarikat tersebut.


Hero: Aku belanja ko minum hari ini bukannya apa, aku kan seorang pengarah di sebuah syarikat agensi orang gaji yang berpangkalan di Kuala Lumpur dan mempunyai anak syarikat di Uganda dan Timor Leste, itu aje.

Hero: Aku dah tak tahan lagi! Aku ceraikan kau dengan talak tiga kerana aku seorang pengarah di sebuah syarikat agensi orang gaji yang berpangkalan di Kuala Lumpur dan mempunyai anak syarikat di Uganda dan Timor Leste! Pfft!


Hmmm. Memang memegang jawatan yang besar.



5. Elemen logik dan teknologi.

Kadang kala, benda-benda remeh sebegini lah yang mengganggu flow sesuatu filem itu.


a) Telefon




Seperti biasa. Kalau hero nak telefon seseorang, just keluarkan telefon, dial dan dah boleh terus cakap! Aku nak call orang lagi terpaksa tunggu lama sikit, tu pun belum tentu lagi dia nak jawab panggilan. Memang dasar hero Malaya.


b) Chatting

Dah tengok Sembilu 2005? Kalau ada disc tu buat la ulangkaji balik part si Zetty tu chatting dengan Vince. Chatting memang la logik, tapi masalah nya dia chatting guna Microsoft Word! Jangan tipu penonton la babe. Orang Malaysia dah maju (sedikit).

Improvisasi: Aku rasa korang pun tahu apa yang patut dibuat kan?



Banyak lagi yang aku nak tulis tapi macam dah panjang sangat. Di sini aku akhiri dengan OST Bohsia.




Seriously aku rasa mok terajang sorang-sorang miak lam video tok.

Nota kaki: Apa nak aku krepak tok?